torsdag 19. januar 2012

burde

skulle ikke du heller vært sammen med en av disse bloggjentene?

disse jentene som skriver så flott og vent og er vene og vevre og spede og spinkle og fine og slanke og på sparket finner opp en oppskrift på muffins med eple og kanel og ingefær. som liker wes anderson mye mer enn jeg gjør, og siterer filmene hans når det passer seg. som faktisk tegner og skaper ting istedet for å bare prate om det og drømme om det. faktisk skriver fine ting istedet for å prate om det, faktisk har en fin blogg som de oppdaterer med nydelige vintage-bilder og screenshots fra yndlingsfilmer med skuespillerinner som ligner på dem, fine bilder av dem i vintagekjolene sine og rød leppestift som sitter så perfekt. som har fest med sine fire beste venner i badekaret og drikker alkohol jeg ikke engang har hørt om, vennene som er like pene og fine som dem, som alltid smiler og ler på bildene, som ser ut som en blanding av audrey horne og scarlett johansson. med smilehull og mellomrom mellom fortennene. veggene tapetsert med fine lp-covre.

som lager spillelister med musikk du aldri har hørt om, fin popmusikk på svensk som du ikke visste at du gillade engang, som har kjempelangt hår de surrer i en kanelbolle på toppen av hodet og avslører sin solbrune, lange nakke med silkemyk hud som du kan kysse på. som har deltidsjobb på et antikvariat eller en vintagebutikk eller bokhandel, som drømmer om å gi ut en bok og allerede er på god vei, som liker peppermynte og drikker peppermynte-te i fine kopper som de tar utrolig fine bilder av og legger ut på flickr så du blir sjalu på alle som får se hvor flinke og fine de er.

som kjenner folk i london og køben og paris, som ikke er redde for å sykle i trafikk og tråkker avgårde mens de ler, som ikke er redde for å bruke rosa neglelakk, som lager hjemmelaget müsli og spiser den til frokost med yoghurt naturell og honning mens de leser tegneserier, som ikke er så nøye på prinsipper, for selv om de selvsagt bryr seg om miljøet og alt sånt, kjøper økologisk og lager vegetarmat en gang i blant, unner de seg litt av hvert en gang i blant så det ikke blir for strengt, for nytelsesløst, for de er bare easygoing og blide og laidback og coole med digre solbriller og filmstjernesjal rundt hodet, men gråter av og til om natten og kryper sin vevre kropp dekket av en blomsterete 70-talls-nattkjole inntil deg og får lov til å sovne i den varme armkroken din;

skulle du ikke heller vært sammen med en av disse?

fortjener ikke du bedre?

jeg vet du ville kunnet få dem.
jeg forstår ikke hvorfor du velger meg.
jeg tror det er fordi du selv ikke vet hvor bra du er, at du lett ville sjarmert dem med din uskyldige fremtreden, sensuelle stemme og uvørne gitarspill. små lapper i sminkeveskene deres, blant den røde leppestiften og maskaraen og rougen, som er alt de trenger til sin porselenshvite, rene hud.
usynlige tegninger med fingertuppene på ryggradene deres.

jeg vet du kan få dem om du vil.
men du kjenner ikke deg selv.

jeg gruer meg til dagen du blir kjent med deg selv.

2 kommentarer:

  1. så glad jeg blir! og for en begynnelse! husk at alle disse jentene er illusjoner. jeg gleder meg til fortsettelsen. puss

    SvarSlett
    Svar
    1. å. takk. jeg blir glad for at du blir glad.
      det du sier om illusjoner -- det hjelper. faktisk. takk! jeg smilte da jeg leste det. innså at det er sant.

      (:

      Slett